سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت بازاریابی کلاسیک با دیجیتال مارکتینگ

تفاوت بازاریابی کلاسیک با دیجیتال مارکتینگ

تفاوت بازاریابی کلاسیک با دیجیتال مارکتینگ

انتخاب نوع بازاریابی مناسب ، سوالی است که همواره بازاریابان را درگیر خود می کند. برای مثال اینکه تفاوت بازاریابی کلاسیک با دیجیتال مارکتینگ چیست و در حال حاضر از کدام یک باید استفاده کرد؟ یکی از سوالات مهم برای افراد مشغول در این حوزه است. اگر می خواهید در این خصوص بیشتر بدانید این مطلب را دنبال کنید.

به یاد داشته باشید دانستن تفاوت بازاریابی کلاسیک با دیجیتال مارکتینگ و انتخاب یک روش مناسب بازاریابی تنها گام برای موفقیت در یک کسب و کار نیست. بلکه شما باید بدانید که چگونه بازار ، فرصت ها و مصرف کننده احتمالی را به یک مشتری واقعی در آینده تبدیل کنید.

اگرچه بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ هر دو از راه های خاص خود موثر هستند ، اما روند بازاریابی دیجیتال کمی جلوتر از روش سنتی است. البته جالب است بدانید هنوز هم جمعیتی وجود دارد که از روش های سنتی بازاریابی پیروی می کند و اعتقادی به معاملات آنلاین یا بازاریابی آنلاین ( دیجیتال مارکتینگ ) ندارد ، با این حال ، آمارها در سراسر جهان روند رو به رشد تعداد مشتریانی را نشان می دهد که از اینترنت برای جستجو و خرید محصولات و خدمات خود استفاده می کنند.

تبلیغات دیجیتال بسیار مفید شده است و بازاریاب ها با روش های جدید دیجیتال مارکتینگ راحت تر می توانند توجه مشتریان را جلب کنند.  همچنین بازاریابی دیجیتال یک فرایند کاملاً خودکار است که بسیاری از فرایندهای دستی را هم برای مصرف کنندگان و هم برای بازاریابان کاهش می دهد. در ادامه بیشتر در خصوص ویژگی های هر کدام از روش های بازاریابی توضیح خواهیم داد.

تفاوت بازاریابی کلاسیک با دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی از گذشته تا کنون

به طور کلی بازاریابی ابزاری است که به شما کمک می کند اطلاعات مربوط به محصول و تجارت خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از این طریق مشتری جذب کنید. به عبارت دیگر ، بازاریابی مجموعه ای از فرایندها ، ارتباطات و علوم است که مشتریان را ترغیب به خرید محصول یا خدمات کسب و کار شما می  کند. بازاریابی باعث افزایش شناخت برند می شود و با گذشت زمان ، تعداد زیادی از مشتریان بالقوه را به مشتری وفادار تبدیل می کند.

همه ما می دانیم که روند بازاریابی در عصر امروز با سرعت بسیار زیادی در حال تغییر است و بازار از بازاریابی سنتی به سمت بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ سوق پیدا کرده است.

اکنون بازاریابان برای تبلیغ محصولات و خدمات خود به سمت سیستم عامل های دیجیتال حرکت کرده اند. زیرا سیستم عامل های بازاریابی دیجیتال مانند وب سایت های تجارت الکترونیک ، تبلیغات در گوگل ، ایمیل مارکتینگ ها و غیره بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و برای حداکثر تعداد مخاطبان موجود در بازار در دسترس هستند.

بنابراین اکثر بازاریابان ، مشاغل و شرکت ها برای به حداکثر رساندن تعداد مصرف کنندگان و ایجاد درآمد و سود بیشتر به جای صرف هزینه های سنگین بازاریابی سنتی ، در حال استفاده از سیستم های دیجیتال مارکتینگ هستند که در دسترس عموم مردم قرار دارد.

بررسی تفاوت بازاریابی کلاسیک با دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال تا حدودی مانند بازاریابی سنتی است ، زیرا بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی هر دو برای اهداف مشابهی استفاده می شوند که هدف جلب مشتری و ایجاد تصویر تجاری از یک برند است. اما با این حال تفاوت هایی هم در بین آنها وجود دارد.

بازاریابی سنتی شامل هر فعالیت بازاریابی است که از اینترنت استفاده نمی کند. برای مثال بازاریابی سنتی شامل تبلیغ یک محصول یا خدمات در کارت های ویزیت ، اطلاعیه ها ، برگه های تبلیغاتی ، تلویزیون و رادیو ، روزنامه ها و مجلات روزانه و همینطور بیلبورد‌های شهری و موارد مشابه دیگر است. بازاریابی سنتی به کارهای دستی بیشتری احتیاج دارد. همچنین وقت گیرتر و گران تر خواهد بود.

اما دیجیتال مارکتینگ همزمان با پیشرفت تکنولوژی پیش می رود و برای تبلیغ محصولات یا خدمات از اینترنت و سیستم عامل های آنلاین یا فناوری هایی مانند رایانه ، لپ تاپ ، تلفن و سایر سیستم عامل های رسانه دیجیتال استفاده می کند. دیجیتال مارکتینگ شامل تبلیغ محصول یا خدمات در وب سایت ها ، رسانه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و یوتیوب و موارد دیگر است.

بازاریابی از گذشته تا کنون

در ادامه بیشتر به تفاوت بازاریابی کلاسیک با دیجیتال مارکتینگ اشاره می کنیم:

  • بر اساس هزینه های لازم برای تبلیغات:

بازاریابی سنتی پرهزینه ترین استراتژی بازاریابی است ، زیرا تبلیغات تجاری در تلویزیون و رادیو ، تبلیغات چاپی در روزنامه ها و مجلات روزانه و سایر تبلیغات رسانه ای از این دست هزینه های زیادی دارند.

در حالی که تبلیغات آنلاین در رسانه های اجتماعی بسیار مقرون به صرفه تر است. البته گاهی اوقات بازاریابی اینترنتی هم می تواند به اندازه بازاریابی سنتی هزینه داشته باشد ، با این وجود چندین تکنیک بازاریابی دیجیتال وجود دارد که هزینه زیادی نخواهد داشت و برای شروع کسب و کارهای نوپا بسیار مناسب است.

  • بر اساس مدت زمان لازم برای نتیجه گیری:

در بازاریابی سنتی ، باید هفته ها یا گاهی ماه ها صبر کنیم تا نتیجه بهبودی کسب و کار را مشاهده کنیم. در حالی که با استفاده از بازاریابی آنلاین مجبور نیستیم مدت زیادی را تحمل کنیم تا شاهد افزایش قابل توجهی در فروش خود باشیم. نتایج تکنیک بازاریابی سنتی به راحتی قابل اندازه گیری نیست. اما در بازاریابی دیجیتال ، تعیین بازده سرمایه (ROI) با استفاده از ابزارهای تحلیلی گوگل (Google Analytics) آسان است.

  • بر اساس هدف قرار دادن مشتریان:

دیجیتال مارکتینگ در بحث هدف گذاری یک مزیت دارد. بازاریابی دیجیتال این امکان را برای کمپین ها فراهم می کند که جنسیت ، سن ، علایق ، مکان و حتی رفتار خریداران گذشته را هدف قرار دهند. این ویژگی اجازه می دهد تا شرکت ها پیام تبلیغاتی خود را برای مصرف کنندگان مناسب ارسال نمایند. این روش مارکتینگ همچنین فرصت بسیار خوبی را برای تعامل با مشتریان ایجاد می نماید. در حالی که ، در بازاریابی سنتی ابتدا سرمایه گذاری زیادی به منظور تلاش جهت کشف مشتریان بالقوه صورت گرفته و سپس یافتن علاقه مخاطبان را هدف قرار می دهند.

  • بر اساس رسانه های مورد استفاده برای بازاریابی:

بازاریابی سنتی شامل رسانه های چاپی (تبلیغات روزنامه ها و مجلات ، خبرنامه ها ، بروشورها و سایر مطالب چاپ شده) ، رسانه های پخش (مانند تبلیغات تلویزیونی و رادیویی)، پست الکترونیکی مستقیم (شامل کارت پستال ، کاتالوگ) ، بازاریابی تلفنی و غیره می شود.

بازاریابی دیجیتال شامل کلیه فعالیت های بازاریابی متصل به دستگاه های الکترونیکی است ، مانند وب سایت ها، شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوا ، تبلیغات بنر در سایت ها، Google Ads، بازاریابی ویدیویی آنلاین و … .

بررسی تفاوت بازاریابی کلاسیک با دیجیتال مارکتینگ

  • بر اساس نحوه ردیابی:

ردیابی روش های سنتی بازاریابی دشوار است. برای ارزیابی گروه بینندگان و ارتباطات آنها باید تلاش های بیشتری انجام دهیم که زمانبر خواهد بود. اما اطلاعات و نتایج تکنیک های دیجیتال مارکتینگ به سادگی قابل ثبت است. در واقع بدون انجام تلاش زیاد می توانیم با استفاده از Google Analytics بررسی کنیم که آیا روش کار در حال انجام مفید است یا خیر. در غیر این صورت ما می توانیم بهترین اقدامات را برای بازاریابی بهتر انجام دهیم و بر این اساس از کلمات کلیدی بهتر استفاده کنیم تا گروه کاربران بیشتری را مورد هدف قرار دهیم.

4 کانال برتر دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر است:

بازاریابی ایمیلی

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

بازاریابی و تولید محتوا (مربوط به سئو)

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)