سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت حلزونهای طبی با سایر حلزونها

حلزون جانور نرم تنی است که غالباً به سبب سرعت پایین حرکتش و همین‌طور آسیب رساندن به باغبانان در بین همگان معروف می‌باشد. تاکنون حدود 30 هزار گونه از این موجود در سرتاسر دنیا شناخته شده است که هرکدام از آن‌ها می‌توانند برای زیست‌بوم خود و طبیعت خواص و فواید بسیاری به همراه داشته باشند، اما تنها تعداد محدودی از آن به‌طور مستقیم مورد استفاده انسان‌ها قرارگرفته و ارزش پرورش و تکثیر دارند.

گونه‌هایی از حلزون کشف شده‌اند که سمی و بسیار خطرناک هستند. برای مثال حلزون مخروطی جز مرگبارترین حیوانات جهان بشمار می‌رود. این حیوان که ساکن اقیانوس و دریاهای گرمسیری می‌باشد با استفاده از نیش خطرناک خود طعمه را شکار می‌کند.

 

علاوه بر این موارد حلزون‌ها به‌طور غیرمستقیم سالانه منجر به مرگ 10 هزار انسان در کل دنیا می‌شوند. این حلزون‌ها با انگل‌های خود باعث آلودگی آب‌ها می‌گردند. انگل‌های موجود در آب‌ها پس از انتقال به بدن انسان تخم‌گذاری کرده و منجر به بیماری خطرناک و کشنده‌ای می‌شوند که علائم اولیه آن استفراغ خونی و فلج شدن پاهاست.

حلزون‌های طبی

انواع کاربرد حلزون‌ها برای انسان:

  • در بسیاری از کشورها از حلزون‌ها (مخصوصاً گونه اسکارگو) به‌عنوان مواد اولیه غذایی برای خوراک حلزون استفاده می‌شود که طرفداران پر و پا قرصی هم دارد.
  • امروزه در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی زیادی حلزون‌ها کاربردهای متعددی دارند. تولیدکنندگان کرم‌ها و ژل‌های لاغری تشکیل‌شده از حلزون، ادعا می‌کنند بیشتر مواد تشکیل دهنده‌ی اجزا این موجود؛ آلانتوئین و گلیکولید هستند. آلانتوئین که در طیف وسیعی از محصولات آرایشی، همچنین خمیردندان و شامپو وجود دارد، و گلیکولید اسید؛ که معمولاً در محصولات مراقبت از پوست بکار می‌روند.
  • برای حفظ سلامت و شادابی و همین‌طور جوان‌سازی پوست در سالن‌های آرایشی و بهداشتی از حلزون‌ها استفاده‌های مفیدی می‌شود.
  • این موجودات می‌توانند حیوانات خانگی بی‌آزار و سرگرم‌کننده‌ای برای انسان‌ها باشند. حلزون‌ها در طبیعت 10 سال و حتی در مناطق بومی خود 15 سال نیز عمر کنند. اما در قفس بعد از 5 تا 7 سال خواهند مرد.

در این مقاله قصد داریم به بحث و بررسی حلزون‌های طبی بپردازیم و نوع کاربرد آن‌ها را توضیح دهیم.

بررسی ویژگی‌های ظاهری حلزون‌ها

بدن حلزون شامل سه قسمت سر، یک پای شکمی و عضلانی، و یک توده گنبد مانند پشتی است. چشمان حلزون روی دو شاخکی که روی سر وجود دارد، قرارگرفته است. لوله گوارش حلزون معمولاً U شکل بوده و مطابق با وضعیتی است که موجود خود را درون صدف جمع می‌کند. دهان و مخرج حیوان نزدیک به هم می‌باشد و طوری در سطح زیرین بدن تعبیه شده‌اند که وقتی حیوان در صدف خود قرار دارد هم بتواند به‌راحتی از طریق دهان تغذیه کند و هم مواد زائد را از بدن خود خارج کند.

حلزون‌های طبی

 

 

حلزون تراپی چیست و از حلزون‌های طبی چه استفاده‌هایی می‌شود

حلزون درمانی آموزش حلزون درمانی یا snail Therapy روشی است که در آن از ترشحات حلزون‌ها در هنگام حرکت برای جوان‌سازی و زیبایی پوست استفاده می‌کنند. این حلزون‌ها از دسته حلزون های درمانی هستند که در محیط ایزوله توسط انسان پرورش و تکثیر داده میشوند.

پوست انسان برای شادابی و طراوت به کلاژن و الاستین نیاز دارد. این مواد درست همان موادی هستند که حلزون هنگام حرکت از خود ترشح می‌کند. کلاژن یک نوع پروتئین است که برای نگهداری ساختار پوست ضروری می‌باشد و کیفیت و کمیت آن برای حفظ شادابی پوست مفید است. الاستین هم در دسته پروتئین‌ها قرار دارد و در بافت‌های پیوندی انسان یافت می‌شود. این پروتئین حالت کشسانی و ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند و برای حفظ جوانی پوست و عدم ایجاد چروک مفید است. زمانی که پوست شما در حالت کشیده قرار بگیرد الاستین وظیفه برگرداندن آن به حالت اولیه را بر عهده دارد.

ترشحات حلزون باعث پاک‌سازی سلول‌های آسیب‌دیده پوست انسان شده و به پوست کمک می‌کند تا سلول‌ها جدید و سالم تولید کند.

برای حلزون تراپی که می‌تواند در کلینیک‌های پوست و زیبایی و یا سالن‌های آرایشی بهداشتی انجام شود، متخصص مربوطه تعدادی حلزون را روی پوست شما رها می‌کند. این کار می‌تواند از 30 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد و کاملاً به نوع حلزون، میزان چین‌وچروک و نیاز پوست شما به پاک‌سازی بستگی دارد.

حلزون‌های طبی

اقدامات لازم برای حلزون تراپی و قیمت حلزون درمانی

قبل از انجام حلزون تراپی بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • با استفاده از آب و صابون پوست خود را بشویید و به‌طور کامل پاک‌سازی کنید.
  • بهتر است قبل از قرار دادن حلزون‌ها؛ از بخور برای باز شدن منافذ پوست و آب‌رسانی بهتر استفاده گردد.
  • با حوله تمیز و یا دستمال کاغذی بدون پرز پوست را خشک نمایید.
  • از یک پارچه و کلاه برای پوشاندن موهای جلوی سر استفاده کنید تا حلزون‌ها فقط بتوانند روی پوست صورت و غبغب شما حرکت کنند.
  • از آب سرد برای شستن حلزون و بیدار کردن آن استفاده کنید.
  • از هر حلزون بیشتر از هفته‌ای سه بار استفاده نکنید تا حیوان ضعیف نشود و قدرت ترمیم‌کنندگی خود را از دست ندهد.

 

قیمت حلزون تراپی در هر شهر و هر منطقه کاملاً متفاوت است و بستگی به شهرت و تجربه کلینیک و سالن زیبایی دارد. بر اساس آمارهای به دست آمده نرخ موجود بین 50 تا 300 هزار تومان متفاوت بوده است.